's website

2010 - Vietnam

22 juli - 13 augustus 2010

"Je ziet honderden brommers op je af komen en je mag niet rennen..."

Wow, we zitten in de taxi die ons naar het hotel brengt, we zijn net geland en we kijken nu al onze ogen uit! Brommers, brommers en nog meer brommers. Het lijkt wel alsof we in een grote brommer-mierenhoop zijn terecht gekomen. Links, rechts, overal komen ze vandaan, met veel getoeter en bijna allemaal hebben ze een mondkapje voor. We zijn in Vietnam, Ho Chi Minh City (Saigon)...

Hoofdstad Hanoi
Oppervlakte 330.957 km²
Inwoners 92.477.857
Taal Vietnamees
Munteenheid Dong

Na een aantal dagen lopen in de stad, wat al een avontuur op zich is, want zebrapaden bestaan hier niet en je moet een keer (met gevaar voor eigen leven) oversteken, hebben we de stap genomen. Ondanks dat de reisgidsen het afraden, we huren zelf een brommer. De eerste keer lijkt het erg gevaarlijk, maar het valt eigenlijk best mee, als je maar met de stroom meegaat en niet onverwachtse stuurbewegingen maakt. Bij kruisingen is het wel even extra spannend, van vier kanten komen brommers, voegen zich samen en daarna gaat ieder zijn eigen richting, zonder overstekende voetgangers aan te rijden. Wat super om tussen de vietnamese bevolking te rijden! Op de brommers vervoeren de Vietnamezen trouwens van alles, we zien matrassen, varkens, kippen en wel vier personen op een brommer, schitterend om te bekijken vanaf een terrasje met een vietnamees biertje in de hand...

vietnam vietnam vietnam, bike vietnam, bike

We hadden een aantal bouwstenen vooraf besproken zoals de Cu Chi-tunnels, 200 km lange, smalle tunnels waar de Vietcong zich schuil hield en de aanslag beraamde op Saigon (later: Ho Chi Minh City). Vele dodelijke vallen hebben we gezien en het geheel was erg toeristisch opgezet, een beetje tè vonden we.

Mekong

Ook zijn we een aantal dagen naar de Mekongdelta geweest. We hebben gevaren op een traditionele boot over het water dat een 4800 km lange reis heeft afgelegd vanuit de bergen van Tibet. Ook hier kwamen we een paar toeristische attracties tegen, een familiebedrijfje waar een soort rijstewafels gemaakt werden, waarna we natuurlijk ook het een en ander kunnen kopen. Mark en Michiel proberen snakewine uit, een sterk drankje met daarin een cobra, een kraai en een schorpioen, brr. Weer wat kilometers verder stoppen we bij een huis dat wat Frans aandoet en krijgen we thee en fruit, terwijl er muziek gespeeld en er gezongen wordt. Ook stoppen we bij een vrouw in een kleinere boot en zij brengt ons naar een restaurant waar we een vismenu voorgeschoteld krijgen. Carolien en ik zijn nog erg voorzichtig met het eten hier, het is niet altijd duidelijk wat je krijgt en ze eten hier alles, van varkensneuzen, slang en hond. Als we de leuke, maar erg toeristische attracties hebben gehad, gaan we weer verder met de boottocht en zien we vooral hoe de mensen langs en in de Mekongdelta leven. Overal zie je kinderen zwemmen in de Mekong, volwassen mensen zien we ook in het water, maar zij zijn zich aan het wassen met shampoo of wassen hen kleding erin. Het water ziet er erg zanderig uit, heb niet het idee dat ze echt schoon worden. Iets verderop trekt net iemand zijn wc door boven het water, drijven er dode dieren in het water en gooit iemand zijn vuilnis in het water. De Vietnamezen zijn zelf niet echt zuinig op hen natuur, overal drijft er ook plastic in het water. De volgende dag maken we een drijvende markt mee, op de boot staat een lange bamboestengel met daaraan het fruit wat de desbetreffende boot verkoopt. Leuk om te zien.

vietnam vietnam vietnam vietnam

Nha Trang

We vliegen door naar Nha Trang. Een badplaats waar we erg goedkoop erg leuke watersporten hebben gedaan, snorkelen, parasailing en jetski's gehuurd. Tijdens de boottocht naar de snorkelplek hebben we veel gesproken met onze gids, hij vertelt ons onder andere dat je niet meer kinderen mag dan twee, dat auto's te duur zijn en dat bijna iedereen voor de overheid werkt, dan kreeg je ook een scooter. De onderwaterwereld van Vietnam is mooi helder, maar niet heel bijzonder. De ervaring met het parasailing was erg bijzonder, midden op het strand wordt je vastgeklikt en vertrek je, onderweg wordt je een paar keer in het water gedipt en onze landing middenop het drukke strand ging erg hectisch. De jochies op het strand (je zou ze zo 12 jaar schatten, maar ondertussen weet ik dat de vietnamezen er jonger uitzien dan ze zijn) maken wild gebaren en schreeuwen naar de bestuurder van de boot dat ie naar voren of naar achteren moeten gaan. Toen we boven een barbecue naar beneden zakten, kneep ik hem toch een beetje. Alles kan en mag in Vietnam, ze zien weinig gevaren. De jongens hebben een kwartier twee jetski's gehuurd en scheuren volgas over de golven van de ....zee. Carolien en ik natuurlijk nog even achterop, gaaaaaaaf. Rond 4 uur komen er, bijna dagelijks, flinke donkere regenwolken over Vietnam en hebben we andere waterpret.

Van Nha Trang vlogen we naar Hoi An. Hoi An is een stadje waar allemaal lampions hangen en vooral 's avonds heerst er een sprookjesachtige sfeer. Ook kun je daar voor maar weinig geld en binnen 2 dagen kleding op maat laten maken. Dit hebben Carolien en Anja natuurlijk ook gedaan.

Hue

Met de trein gaan we weer verder naar Hue. Alleen die reis was al een hele belevenis; het hele perron ligt vol troep, overal ligt afval en lopen dieren. De armleuningen in de trein plakken van de viezigheid en ook daar liggen overal spullen. De mensen kijken ons hier aan alsof ze nog nooit een buitenlander in een trein hebben gezien en als we om ons heen kijken, zou dat zomaar waar kunnen zijn. Carolien en Anja lopen even door de trein en worden aangesproken door een moeder die ons vraagt of we Engels willen spreken met haar zoon, omdat hij niemand kent om Engels mee te kunnen praten, terwijl hij dat wel op school leert. Wat schattig! Ook als we weer zitten blijven mensen ons aanstaren en maken foto's terwijl ze vragen of Anja een Vietnamees hoedje op moet zetten, ook de blauwe ogen van Carolien vinden ze vreemd. Na 3 uur zijn we enigszins blij dat we er uit mogen...

vietnam vietnam, anja dijkstra vietnam vietnam

In Hue bezoeken we de centrale markt, we kijken onze ogen uit. Ze hebben hier nog nooit van de keuringsdienst van waren gehoord. In een temperatuur van 35C ligt groente, fruit en vlees open en bloot. Op het vlees zitten vliegen, brr, de rillingen lopen over ons lijf. Ze verkopen hier alles van het beest, we zien varkensneuzen, tepels, poten en hersenen.We lopen bij het vlees door een drap van vleessappen en viezigheid... Hmm, ben bang dat ik vanavond maar weer aan een broodje ga, ik ben al een beetje aan de diaree en na het zien van dit denk ik niet dat het eten me vanavond goed zal doen...

vietnam vietnam vietnam vietnam

Ook bezoeken we in Hue een keizerlijke stad Kinh Thanh, een grote citadel, daar hebben we nog een geocache gevond, die arme gids snapte er helemaal niks van en wilde alleen maar dat we wat meer doorliepen. We hebben toch liever de tijd wat meer aan onszelf. Anja heeft daar haar eerste Travelbug achtergelaten. Ook gaan we met een traditionele boot over de parfumrivier en bezoeken we een pagode en zien we monniken lopen die een ritueel houden van bidden, zingen en eten. In de middag huren we nog een brommer en verkennen we de rest van de stad. We komen nog wat graftombes tegen van drie afgezette keizers in een heweldig aangelegd park.

Sapa

We gaan met de slaaptrein naar Sapa, een stadje in het noorden tussen de bergen. Tien uur moeten we reizen, maar we zitten/liggen in onze eigen coupe, dus we hebben er alle vertrouwen in. In Sapa worden we opgewacht door een klein Vietnamees vrouwtje van onze leeftijd in traditionele klederdracht. Samen met twee Engelse toeristen gaan we lopend de bergen in. Gelijk lopen er meerdere Hmong-vrouwtjes (stamnaam) mee met ons en ze kiezen al snel iemand uit waar ze de naast blijven lopen en een paar Engelse woorden mee praten. Al snel hebben we door dat ze helemaal geen Engels kunnen, maar ze zijn erg behulpzaam, ze steken al snel een hand uit als je wat glibbert op de randen van de rijstvelden. We moeten er wel hard om lachen, want als je ziet waar zij op lopen (simpele slippertjes of regenlaarzen) en wij op onze dure Teva's de grootste moeite hebben om niet onderuit te gaan. De uitzichten die we tegenkomen zijn overigens prachtig! Veel rijstevelden met op de achtergrond de bergen. Schitterend! We lopen door dorpjes waar de tijd is stilgestaan, simpele hutjes, ossen met werktuig gebruiken ze als ploeg, koken gebeurt op vuur. Elk dorpje heeft zijn eigen tradities en klederdracht. Bij sommige stammen scheren ze het haar er half af. We komen aan bij het dorp van de vrouwen die meeliepen met ons en ineens veranderen ze van behulpzame vrouwen tot opdringerige verkoopsters van armbandjes tot etuitjes. We hebben wat gekocht, maar eigenlijk was 't niet genoeg, volgens de dames. Ze hadden ons tenslotte toch flink geholpen... We slapen bij een boer in de bergen. Hij kookt ook voor ons en ondanks dat het heel primitief gebeurt, smaakt 't heerlijk! Op zolder liggen een paar matrassen met een klambou erboven en er is een heel vies hokje wat dienst doet als toilet, maar wij plassen liever buiten, veel beter.

vietnam vietnam, sapa vietnam vietnam

Halong Bay

Nadat we weer terug zijn uit primitief Sapa gaan we naar de luxe in Halong Bay. In de baai liggen 1969 kalkstenen eilanden, elk met dichte begroeiing op de top. Halong Bay is opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. We varen met een traditionele boot tussen de vele eilandjes door en genieten ondertussen van een heerlijk 5-gangendiner. Onze hut ziet er erg knus uit en als we voor anker liggen kunnen we gebruik maken van kano's, bezoeken we een grot en springen we van de bovenkant van de boot het water in. Wat ontzettend genieten deze laatste dagen in Vietnam!

vietnam vietnam vietnam, halong bay vietnam